Ja, nå har vi vært på Bodøsjøen skole. Her fikk vi intervjue første klassinger, om hvordan de så på norskfaget og deres ferdigheter. Da vi kom til bake til skolen måtte vi føre inn i skjema på nett. Her ser man at det å bruke data er nyttig. Vi fikk lagt inn undersøkelsene på datamaskin, i stede for å ha det på papir. Det vil være nyttige for oss å gjøre dette senere i arbeidslivet. Da kan man føre en "protokoll" over barnet. Se elevene opp mot hverandre. Slik man får forsket på sin klasse.
Dette var kjempespennende, og jeg får ideer om hvordan man kan bruke denne typen statistisk forskning sammen med elevene, som vil være fruktbart både for IKT- og norskfaget, selvfølgelig også matematikkfaget. Hva med å kartlegge hvor mange som har T i navnet sitt ol.
SvarSlettJa det var spennende å prøve ut intervju i 1 trinn. Tenker også at det kan være fruktbart å intervjue barn i løpet av det første året i skolen for å kunne få en oversikt hvor hvert enkelt barn er i utviklingen og eventuelt hvordan man kan tilrettelegge best for de elevene som kanskje trenger mer oppfølging.
SvarSlettIntervj på 1 trinn var veldig spennende. Det var artig å se hvor stor forskjell det er på enkelte elever og hvor vidt spekteret mellom dem, er.
SvarSlettNoen kunne veldig mye og var veldig ivrige, mens andre ville bli intervjuet, men mistet fort interessen..
Det blir spennende å jobbe med dette som arbeidskrav :)
I gruppearbeidet etter registreringa hørte vi hvordan "undersøkelsene" hadde gjort dere oppmerksomme på "problemene" og konkret kreative i forhold til utfordringene.
SvarSlettDet var veldig nyttig og spennende å få være med på å intervjue 6-åringene ved Bodøsjøen skole.
SvarSlettDette burde vært gjort av alle 6-åringene før skolestart. Gjerne på førskoledagene om våren. Å kartlegge elevenes språklige ferdigheter og deres ståsted, ser jeg på som veldig viktig i forhold til hvordan den videre undervisning og tilrettelegging for hver enkelt elev skal gjøres. Bruk av databehandling i dette arbeidet var utrolig bra. Ved å få ut en klasseprofil vil man ha et nyttig redskap i forhold til sammensetting av klassene før oppstart om høsten.
Kanskje man da vil slippe ”opphoping” av elever med spesielle behov i enkelte klasser.
Jeg syns det var artig å intervjue 1. klassingene. De kom med mange forskjellige og noen morsomme svar også. Det var interessant å se hva de ulike svarte på de samme spørsmålene.
SvarSlett